Συνέντευξη
Θεοφ. Χωρεπισκόπου Μεσαορίας κ. Γρηγορίου
με την κ. Άννα-Μαρία Ευτυχίου εφημ. "Αλήθεια".
20 Δεκεμβρίου 2009
Πέντε ημέρες πριν από τη Γέννηση του Ιησού Χριστού οι καρδιές των Ορθοδόξων Χριστιανών προσμένουν το χαρμόσυνο μήνυμα της γεννήσεως του υιού της Παρθένου Μαρίας. Στη συνέντευξη που ακολουθεί ο Χωρεπίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριος μας μιλά μεταξύ άλλων για τη μεγάλη αυτή γιορτή και τις νηστείες του 40ημέρου.
-Πόσο σημαντικό είναι το νόημα της γιορτής των Χριστουγέννων και γενικά του κύκλου του Δωδεκαημέρου, για μας τους Ορθόδοξους Χριστιανούς;
Η γιορτή των Χριστουγέννων είναι μια από τις μεγαλύτερες εορτές της Αγίας μας Ορθοδόξου Εκκλησίας. Για να δηλώσει το μεγαλείο της ο Ιερός Χρυσόστομος την ονόμασε Μητρόπολη των Εορτών.
Η εορτή αυτή είναι ενταγμένη στο όλο εορτολόγιο του Αγίου Δωδεκαημέρου. Συνεπώς, όταν λέμε Άγιο Δωδεκαήμερο, εννοούμε τις εορτές, οι οποίες είναι ενταγμένες στο χρονικό διάστημα των δώδεκα ημερών, δηλαδή από 25 Δεκεμβρίου μέχρι 6 Ιανουαρίου. Συγκεκριμένα μιλάμε για τις εορτές των Χριστουγέννων, της Περιτομής του Οκταημέρου Χριστού και των Θεοφανείων.
Όσον αφορά το μέγεθος της αξίας και το βάθος του νοήματος της εορτής των Χριστουγέννων, για τους μυημένους, δηλαδή τους πιστούς, αυτό θα μπορούσε να περιγραφεί ως ακολούθως: μετά την πτώση των πρωτόπλαστων και την απώλεια της επικοινωνίας τους με το Θεό, η ανθρωπότητα και η φύση ολόκληρη, αποπροσανατολισμένες, εκινούντο σε δρόμους φθοράς και σκοταδισμού. Ο Θεός, βλέποντας την κορωνίδα της δημιουργίας, τον άνθρωπο δηλαδή, να ταλανίζεται βιώνοντας τα αποτελέσματα της ηθελημένης του εγκατάλειψης των προνομίων, που είχε όταν ζούσε κοντά Του, έστειλε στον κόσμο Δικαίους και Προφήτες για να προετοιμάσουν τον ερχομό του Υιού Του.
Δεν ήταν πάντοτε έτοιμοι οι άνθρωποι του παλαιού κόσμου να δεχθούν τα μηνύματα της προετοιμασίας της έλευσης του Μεσσία. Γι’ αυτό και πολλές φορές οι απεσταλμένοι του Θεού είχαν μαρτυρικό τέλος. Όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, που μόνο ο Τριαδικός Θεός γνώριζε, εσαρκώθη ο Υιός και Λόγος του Θεού και έγινε και Υιός του Ανθρώπου, ένεκα της υπακοής της Παρθένου Μαριάμ στο κάλεσμα του Κυρίου, μέσω του Αρχαγγέλου Γαβριήλ.
Αυτό το γεγονός της ενανθρωπήσεως, της φανέρωσης δηλαδή του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού στον κόσμο, είναι η εκπλήρωση της Θείας Οικονομίας, δηλαδή της συγκατάβασης του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου και της δημιουργίας ολόκληρης.
Η κατανόηση του γεγονότος της συνάντησης του Θεού με τα ανθρώπινα και του απείρου με το πεπερασμένο, χρειάζεται πίστη, αγάπη, ταπείνωση. Δηλαδή κανείς δεν μπορεί να μας διδάξει το μυστήριο την ενανθρωπήσεως, παρά μόνο η εν Αγίω Πνεύματι προαίρεση του ανθρώπου.
-Διανύουμε περίοδο νηστειών. Πόσες ημέρες διαρκεί η νηστεία των Χριστουγέννων και πότε είναι καλύτερα να λαμβάνουμε τη Θεία Κοινωνία;
Η νηστεία των Χριστουγέννων διαρκεί 40 ημέρες. Ωστόσο, θα θέλαμε να γνωρίζει ο λαός μας ότι οι περίοδοι νηστείας είναι ευκαιρίες πνευματικής προετοιμασίας για ένα μεγάλο γεγονός της ζωής του Χριστού, που αφορά τη σωτηρία του ανθρώπου. Δηλαδή, τη διάσωση της αυθεντικής εικόνας του Θεού στον κάθε άνθρωπο. Η αποχή από τροφές δεν είναι αποκομμένη από το όλο πνευματικό αγώνισμα που καλείται να διεξαγάγει ο πιστός, αλλά ως μέσο συμβάλλει και αυτή στο να προσευχηθεί ο πιστός, να οδηγηθεί στην ταπείνωση, στην ελεημοσύνη, στις καλύτερες διαπροσωπικές σχέσεις. Επομένως, το μέρος της ερώτησής σας: «Πόσες ημέρες διαρκεί η νηστεία», ή «πότε είναι καλύτερα να λαμβάνουμε τη Θεία Κοινωνία», αφορά βαθύτατα και προσωπικά τον ενδιαφερόμενο πιστό και τη σχέση του με το Θεό και τη μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας μας. Βεβαίως, πάντα με διάκριση, προσευχή και προετοιμασία, αφού ο άνθρωπος είναι συνδεδεμένος με την Εκκλησία ως Σώμα Χριστού, είναι ωφέλιμο να νηστεύει και να μετέχει των αχράντων μυστηρίων, για τη δική του πνευματική προκοπή.
-Σε πόσα ευαγγέλια γίνεται αναφορά της γέννησης του Θεανθρώπου και ποιο είναι το επικρατέστερο ευαγγέλιο και κατ’ επέκταση ευκολότερο για τους πιστούς να διαβάζεται;
Το Ιερό Ευαγγέλιο αποτελεί για την Εκκλησία το Λόγο του Θεού και δεν αντιμετωπίζεται αποσπασματικά. Μπορεί το ένα ευαγγέλιο να αρχίζει με τη γενεαλογία του Ιησού, το άλλο με τον Βαπτιστή του Κυρίου, το άλλο με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου και το τελευταίο με την περί Χριστού Διδασκαλία, αλλά και τα τέσσερα διακονούν το μήνυμα της Εν Χριστώ Σωτηρίας. Επομένως, είτε φραστικά, είτε ιστορικά, είτε θεολογικά, όλα αναφέρονται στη Θεία Γέννηση και, συνεπώς, η μελέτη των ευαγγελίων από τους πιστούς δεν μπορεί να γίνεται επιλεκτικά ή αποσπασματικά. Ούτε και μπορεί να ειπωθεί ότι το ένα είναι ευκολότερο από το άλλο. Η κατανόηση ενός χωρίου ή ολοκλήρου ευαγγελίου δεν εξαρτάται μόνο από το μορφωτικό επίπεδο, αλλά κυρίως, από το βαθμό πνευματικής ωριμότητας του καθενός μας.
Άννα-Μαρία Ευτυχίου, Δημιοσιογράφος.