Η Αγία Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη του Αποστόλου και Ευαγγελιστή Μάρκου.
Ο Ευαγγελιστής Μάρκος, ο οποίος ονομαζόταν και Ιωάννης, ήταν Ιουδαίος Ελληνιστής και η μητέρα του Μαρία ήταν αδελφή του Αποστόλου Βαρνάβα. Η οικογένειά του διέθετε ευρύχωρο σπίτι στην Ιερουσαλήμ για τις συνάξεις των Χριστιανών. Εκεί έλαβε χώρα το τελευταίο δείπνο του Ιησού με τους Μαθητές Του και ο άνθρωπος, «ο κεράμιον ύδατος βαστάζων», ο οποίος θα έδειχνε στους δύο Μαθητές που έστειλε ο Ιησούς για την προετοιμασία του δείπνου το «ανώγαιον μέγα εστρωμένον έτοιμον», ήταν ο Ιωάννης Μάρκος.
Η καταγωγή του Αποστόλου Μάρκου ήταν από την Κύπρο. Από νεαρή ηλικία άρχισε τη διακονία της κηρύξεως του Ευαγγελίου, συνοδεύοντας τους Αποστόλους Βαρνάβα και Παύλο στο ιεραποστολικό τους έργο.
Στην αρχή της δεύτερης περιοδείας, μετά την Αποστολική Σύνοδο, κατά τον «παροξυσμό» που παρατηρήθηκε μεταξύ Παύλου και Βαρνάβα, ο τελευταίος με τον Μάρκο απέπλευσαν στην Κύπρο.
Ο Απόστολος Μάρκος είναι ο ιδρυτής και πρώτος Επίσκοπος της Εκκλησίας της Αλεξάνδρειας. Μετέβη στην Αίγυπτο περί τα τέλη του έτους 62 μ. Χ., ημέρα του Πάσχα. Οι Εθνικοί τον συνέλαβαν, τον υπέβαλαν σε φρικτά βασανιστήρια και τον έριξαν στη φυλακή. Την επόμενη, δεύτερη ημέρα της Κυριακής του Πάσχα, τον έσυραν στους δρόμους της Αλεξάνδρειας και μαρτύρησε, ευχαριστώντας τον Θεό διότι αξιώθηκε να αποθάνει μαρτυρικά υπέρ του Αγίου Ονόματος Αυτού. Οι ειδωλολάτρες θέλησαν να κάψουν το άγιο λείψανό του σε τόπο που ονομαζόταν «εις τους Αγγέλους», όπου αργότερα ιδρύθηκε και ναός, το λεγόμενο «Αγγέλιον», αλλά λόγω της θύελλας που ξέσπασε με βροχή και χαλάζι, εγκατέλειψαν το ιερό λείψανο και έφυγαν. Οι Χριστιανοί αφού παρέλαβαν με σεβασμό το τίμιο σκήνωμά του το κατέθεσαν σε μνημείο, επί του οποίου οικοδομήθηκε ναός προς τιμήν του. Το ιερό λείψανο του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Μάρκου, αργότερα μετακομίσθηκε στη Βενετία.
Ο Μάρκος είναι ο συγγραφέας ενός εκ των τεσσάρων Ευαγγελίων της Καινής Διαθήκης. Σ’ αυτό βρίσκουμε πληροφορίες από την πλούσια παράδοση της Εκκλησίας και τη διδασκαλία του Χριστού. Οι ειδήσεις αυτές έχουν ένα βαθύτερο θεολογικό περιεχόμενο και αποσκοπούν στο να δείξουν ότι στο Πρόσωπο του Αναστημένου Θεανθρώπου Ιησού Χριστού πραγματοποιήθηκαν οι επαγγελίες του Θεού για την σωτηρία της ανθρωπότητας. Η θεολογική σκέψη του Αποστόλου Μάρκου κινείται μεταξύ τωρινών παθημάτων των πιστών και μέλλουσας δόξας, με αποκορύφωμα τη μέλλουσα δόξα για την οποία κατασκευάστηκε ο άνθρωπος και στην οποία επανέρχεται με τον αναστημένο Σωτήρα και Λυτρωτή Ιησού Χριστό.
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου