Η Εκκλησία μας τιμά σήμερα τη μνήμη του Μεγάλου Βασιλείου, Μητροπολίτου Καισαρείας της Καππαδοκίας και επιτελεί ανάμνηση της περιτομής Σωτήρα μας του Ιησού Χριστού.
Ο μωσαϊκός νόμος απαιτούσε την περιτομή των αρσενικών παιδιών, που πραγματοποιείτο κατά την όγδοη ημέρα από τη γέννηση, ημέρα ονοματοδοσίας του παιδιού. Η περιτομή των Ιουδαίων σήμαινε πίστη και αφοσίωση στο Θεό.
Ο Ιησούς γεννήθηκε ιστορικά μέσα στο λαό του Ισραήλ. Με την τήρηση της περιτομής, δεν καταργεί, αλλά τελειοποιεί τον Παλαιό Νόμο, που έδωσε ο Θεός στους ανθρώπους. Σύμφωνα με τον Απ. Παύλο, με τον ερχομό του Χριστού στη γη, ούτε περιτομή ισχύει ούτε το αντίθετό της, ακροβυστία, αλλά καινή κτίσης, αφού με την Ενανθρώπησή Του τα πάντα ανανεώνονται και τελειοποιούνται. Η εορτή της περιτομής θεωρείται δεσποτική εορτή, εντούτοις έχει επισκιαστεί από την εορτή του Μεγάλου Βασιλείου.
Ο Mέγας Βασίλειος, Πατέρας και Διδάσκαλος της Εκκλησίας γεννήθηκε το 330 μ.Χ., στη Νεοκαισάρεια του Πόντου, στο χωριό Άννησα και μεγάλωσε στην Καισάρεια της Καππαδοκίας. Οι γονείς του, Βασίλειος και Εμμέλεια, αν και ευγενείς και πλούσιοι, εντούτοις είχαν ακμαιότατο χριστιανικό φρόνημα, και έθεσαν τις πρώτες πνευματικές βάσεις στο παιδί τους.
Με εφόδιο αυτή τη χριστιανική ανατροφή, ο Βασίλειος άρχισε μια θαυμάσια ανοδική πνευματική πορεία. Γνώρισε τις επιστήμες της εποχής του και προπάντων κατέκτησε τη θεία θεωρία του ιερού Ευαγγελίου, που την έθεσε σε εφαρμογή στην αυστηρή ασκητική ζωή του.
Σπούδασε στην Καισαρεία, στην Κωνσταντινούπολη και στην Αθήνα, φιλοσοφία, ρητορική, γραμματική, αστρονομία και ιατρική, έχοντας συμφοιτητές του τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό (τον θεολόγο) και τον Ιουλιανό τον Παραβάτη. Επιστρέφοντας από την Αθήνα στην Καισάρεια δίδασκε την ρητορική τέχνη.
Αποφάσισε όμως, να ακολουθήσει τη μοναχική ζωή και γι΄ αυτό πήγε στα σπουδαία μοναστικά κέντρα, για να διδαχθεί τον Μοναχισμό. Όταν επέστρεψε, αποσύρθηκε σε Ασκητήριο πλησίον του Ίρη ποταμού στον Πόντο. Χειροτονήθηκε διάκονος, πρεσβύτερος, και τέλος επίσκοπος Καισαρείας, υπερασπιζόμενος την Ορθοδοξία εναντίον του Αρειανισμού, των Ευνομιανών και των Πνευματομάχων.
Ο Μ. Βασίλειος καταξιώθηκε και ως ζωντανή εικόνα της βιωματικής θεολογίας, αφού έκτισε τη "Βασιλειάδα", εφάμιλλο των πιο σύγxρονων συγκροτημάτων κοινωνικής πρόνοιας. Αποτελείτο από διάφορα συγκροτήματα με ευαγή Ιδρύματα, φτωχοκομεία, ορφανοτροφεία, γηροκομεία και νοσοκομείο, ακόμη και κατοικίες για τους εργαζόμενους.
Με πλούσιο συγγραφικό έργο ο Βασίλειος δικαίως θεωρείται μέγας, γιατί θεμελίωσε την ορθοδοξία, σύμφωνα με τις αποφάσεις της Α΄ Οικ. Συνόδου, στη Νίκαια το 325, και προετοίμασε την σύγκλιση της Β΄ Οικ Συνόδου στην Κ/πολη το 381. Τόσο με το λόγο, όσο και με τα έργα του, απέδειξε το αυθεντικό ορθόδοξο φρόνημα.
Εκοιμήθη, μετά από πολλές δοκιμασίες και ασθένειες την 31η Δεκεμβρίου το 378 και κηδεύθηκε στην Καισάρεια την 1η Ιανουαρίου το 379.
Η Εκκλησία μας σήμερα, μαζί με τον Μέγα Βασίλειο, τιμά και τη μνήμη της μητέρας του Αγίας Εμμέλειας.
Σήμερα 1η του νέου έτους, μία ακόμη ευκαιρία ανασυγκρότησης των πνευματικών μας δυνάμεων, με περισσότερη αγάπη, υγεία, τιμιότητα, εργατικότητα, αλληλεγγύη και αγωνιστικότητα για την ελευθερία της πατρίδας μας και επικράτηση της ειρήνης σε όλη την ανθρωπότητα.
Καλή και ευλογημένη η νέα χρονιά 2016!
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου