Τους δύο μεγάλους Πατέρες και Διδασκάλους, πατριάρχες Αλεξανδρείας Αθανάσιο και Κύριλλο τιμά σήμερα η Εκκλησία μας. Αν και ο Αθανάσιος έζησε κατά τον 4ο αιώνα μ. Χ. και ο Κύριλλος κατά τον 5ο, εντούτοις, αυτό που τους ταυτίζει είναι η αγωνιστική προσήλωση στην πίστη και τη διδασκαλία της Μίας, Αγίας, Καθολικής και Αποστολικής, Ορθοδόξου Εκκλησίας.
Και οι δύο Μεγάλοι Πατέρες και Διδάσκαλοι, συνέβαλαν τα μέγιστα στην καταπολέμηση των αιρέσεων, με τα σπουδαία δογματικά συγγράμματα και, ασφαλώς, με τον ενάρετο βίο, που ενέπνευσε τον Γρηγόριο Θεολόγο να πει την περίφημη φράση: «επαινώντας τον Αθανάσιο επαινώ την ίδια την αρετή» καθώς και άλλους συγγραφείς να πουν ότι «όπως ο Νείλος ποτίζει την Αίγυπτο με τα νερά του, έτσι και ο Κύριλλος ποτίζει την Εκκλησία με τους λόγους του».
Ως στύλοι της Εκκλησίας χαρακτηρίστηκαν οι δύο Άγιοι, γιατί στήριξαν πραγματικά το ορθόδοξο φρόνημα. Ο μεν Αθανάσιος κατά την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο στη Νίκαια το 325, όπου κατατρόπωσε τον Άρειο και με τα σπουδαία συγγράμματά του κατοχύρωσε το Τριαδολογικό δόγμα, ότι δηλ. ο Χριστός είναι ομοούσιος με τον Θεό Πατέρα, και όχι κτίσμα, ο δε Κύριλλος, αργότερα, κατά την Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο στην Έφεσο το 431, με το θρίαμβό του κατά του Νεστορίου, ο οποίος αμφισβητούσε την πραγματική ενανθρώπηση του Υιού και Λόγου του Θεού, θεωρώντας ότι η Παναγία γέννησε τον άνθρωπο Χριστό, στον οποίο κατοίκησε αργότερα η θεότητα. Άρα η Παναγία είναι χριστοτόκος και όχι Θεοτόκος, όπως δηλώνεται ορθόδοξα. Την τελική λύση στο θεολογικό ζήτημα έδωσε η Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο στη Χαλκηδόνα το 451 μ.Χ. με τη διατύπωση του Χριστολογικού δόγματος.
Δίκαια λοιπόν το απολυτίκιο τους σε αναφορά στους δύο Ιεράρχες της αλεξανδρινής Εκκλησίας, υπογραμμίζει ότι ο Κύριλλος και Αθανάσιος έλαμψαν με τα έργα τους και έσβησαν κάθε κακοδοξία με τον θεολογικό τους λόγο, κοσμώντας με τον τρόπο αυτό για πάντα την Εκκλησία και τους πιστούς.
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου