Οἱ Ἱερεῖς πρέπει νά εἶναι πολύ προσεκτικοί στήν ἔκδοση πιστοποιητικῶν ἐλευθερίας γιά γάμο. Νά συμβουλεύονται σέ κάθε στιγμή τίς σχετικές πρόνοιες τοῦ Καταστατικοῦ Χάρτη.
1. Πρῶτα πρέπει νά ἐρευνήσουν καί νά διαπιστώσουν ὅτι μεταξύ τῶν ὑποψηφίων γιά γάμο δέν ὑπάρχει κανένα κώλυμα ἀπό ἐκεῖνα πού προβλέπονται στόν Καταστατικό Χάρτη τῆς Ἐκκλησίας μας, εἴτε συγγένειας ἐξ αἵματος ἤ ἐξ ἀγχιστείας, εἴτε λόγῳ διαφορᾶς θρησκείας ἤ λόγῳ διαφορᾶς ἡλικίας.
2. Πρέπει ἐπίσης νά ἐξετάζουν λεπτομερῶς μήπως ὁ ἕνας ἀπό τούς δύο, ἤ καί οἱ δύο, ἔχουν τελέσει προηγουμένως ὁποιοδήποτε γάμο, εἴτε πολι τικό εἴτε ἐκκλησιαστικό, καί σέ περίπτωση τελέσεως προηγουμένου γάμου, ἄν αὐτός ὁ γάμος διαλύθηκε νόμιμα, ἤτοι, ἄν ἦταν ἐκκλησιαστικός ἀπό ἐκκλησιαστικό καί πολιτικό δικαστήριο, καί ἄν ἦταν πολιτικός ἀπό πολιτικό δικαστήριο. Γιά τή διακρίβωση, ἄν κάποιος γάμος διαλύθηκε, νά ζητοῦνται τά διαζύγια (τά πιστοποιητικά διάλυσης τοῦ γάμου) στό πρωτότυπο καί ἐπικυρωμένα ἀπό τίς ἁρμόδιες ἀρχές. Στίς περιπτώσεις πού τά διαζύγια, εἴτε ἐκκλησιαστικά εἴτε πολιτικά, ἐκδόθηκαν στό ἐξωτερικό, οἱ Ἱερεῖς νά παραπέμπουν τούς ἐνδιαφερομένους στόν οἰκεῖο Ἐπίσκοπο πρός ἀναγνώριση τοῦ κύρους τοῦ διαζυγίου.
3. Προκειμένου οἱ Ἱερεῖς νά ὁρίσουν ἡμερομηνία τέλεσης γάμου, στίς περιπτώσεις πού ἔχουν ἐκδοθεῖ διαζύγια, πρέπει αὐτά νά προσκομίζονται στό πρωτότυπο καί ἐπικυρωμένα ἀπό τίς ἀρμόδιες ἀρχές καί στή συνέχεια νά διευθετεῖται ἡ τέλεση γάμου.
4.Ὅπου οἱ Ἱερεῖς ἔχουν ἀμφιβολίες, ἄν πρέπει νά ἐκδώσουν πιστοποιητικό ἐλευθερίας, ἤ νά τελέσουν κάποιο γάμο, καί κυρίως ὅταν ἔχουν μπροστά τους περίπτωση «μικτοῦ» γάμου, γάμου δηλαδή στόν ὁποῖο ὁ ἕνας τῶν ὑποψηφίων εἶναι μέν Χριστιανός, ἀλλά ὄχι Ὀρθόδοξος, ὁ δέ ἄλλος Ὀρθόδοξος, πρέπει νά παραπέμπουν τούς ἐνδιαφερομένους στήν Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή, ἄν τό Ὀρθόδοξο μέρος ἀνήκει σ’ αὐτή, ἤ στή Μητρόπολη πού ἀνήκει. Τό ἴδιο νά πράττουν καί στήν περίπτωση πού ὁ ἕνας τῶν ἐνδιαφερομένων δέν εἶναι Κύπριος, ἤ εἶναι Κύπριος ἀλλά ἀπόδημος. Στούς μικτούς γάμους νά ζητεῖται ἀπό τούς ἑτεροδόξους ἐπικυρωμένο Πιστοποιητικό Βαπτίσεως.
5. Ἐφιστᾶται ἡ προσοχή τῶν Ἱερέων, ὅπως μή καταλιμπάνουν τόν Ἑσπερινό, ἤ τόν μεταθέτουν χρονικά, γιά νά τελέσουν γάμο ἤ βάπτιση. Ὀφείλουν νά ὁρίζουν τίς ὧρες τῶν Μυστηρίων ἤ πρό τοῦ Ἑσπερινοῦ ἤ μετά τόν Ἑσπερινό, λαμβάνοντας ὑπόψη τό χρόνο πού χρειάζεται γιά τήν τέλεση τοῦ Μυστηρίου.
6. Πληροφορούμαστε ὅτι σέ μερικούς ναούς Ἐνοριῶν, λόγῳ πολλῶν γάμων τήν ἴδια μέρα, οἱ Ἱερεῖς ὁρίζουν χρονικά διαστήματα μεταξύ τοῦ ἑνός καί τοῦ ἄλλου γάμου ἀνεπαρκή γιά τήν κανονική τέλεση τοῦ Μυστηρίου, μέ συνεπακόλουθα νά ἀναγινώσκουν τίς εὐχές ἐπιτροχάδην, κατά τρόπο μάλιστα πού δέν ἐπιτρέπει τήν παρακολούθηση, τή συγκέντρωση καί τή συμπροσευχή. Γι’ αὐτό ἐντελλόμαστε αὐστηρά, ὅπως μή ὁρίζεται τέλεση ἑτέρου γάμου, παρά μόνο μιά τουλάχιστο ὥρα μετά ἀπό τήν ὥρα πού ὁρίσθηκε ὁ προηγούμενος.