Tην Τετάρτη, 30 Ιανουαρίου 2013, τελέστηκε Αρχιερατικό Συλλείτουργο απο τους Θεοφιλεστάτους Επισκόπους Καρπασίας κ. Χριστοφόρο και Μεσαορίας κ. Γρηγόριο, στον Καθεδρικό Ναό Αγίου Ιωάννου, στην Ιερά Αρχιεπισκοπή.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ. κ. Χρυσόστομος, συμπαραστατούμενος απο τους Θεοφιλεστάτους Επισκόπους Καρπασίας και Μεσαορίας, προέστη του μνημοσύνου των Ιδρυτών, Ευεργετών, Σχολικών Εφόρων, Υπουργών Παιδείας, Εκπαιδευτικών και Σχολικών Υπαλλήλων των Σχολείων Λευκωσίας.
Τον επιμνημόσυνο λόγο εκφώνησε ο έντιμος Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργος Δημοσθένους.
Aκολούθησε κατάθεση στεφανιών στις προτομές των μακαριστών Αρχιεπισκόπων Κύπρου, Κυρίλλου του Γ΄ (+1933) και Εθνομάρτυρα Κυπριανού (+1821) στον περίβολο του Καθεδρικού Ναού του Αγίου Ιωάννου.
Κατόπιν, μέσα στα πλαίσια σεμνής τελετής, το Παγκύπριο Γυμνάσιο τίμησε το απόφοιτο μαθητή του (1964-1965), Νομπελίστα Καθηγητή Οικονομικών, δρα Χριστόφορο Πισσαρίδη. Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου τέλεσε τα αποκαλυπτήρια ανάγλυφης μορφής του, στην είσοδο του Γυμνασίου.
Από το Γραφείο Ενημερώσεως και Επικοινωνίας
************************************************************************
Πανηγυρικός εορτασμός της μνήμης των Τριών Μεγάλων Ιεραρχών και Οικουμενικών Διδασκάλων και προβολή της αξίας της Ελληνικής Παιδείας την οποία με το έργο τους ανέδειξαν
Η Εκκλησία μας, αλλά και η ελληνική εκπαίδευση, τιμούν σήμερα τη μνήμη των Τριών Μεγάλων Ιεραρχών και Οικουμενικών Διδασκάλων: Βασιλείου του Μεγάλου Αρχιεπισκόπου Καισαρείας της Καππαδοκίας, Γρηγορίου του Θεολόγου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως και Ιωάννου του Χρυσοστόμου, επίσης Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.
Οι τρεις άγιοι τιμώνται και ξεχωριστά, ωστόσο, από τον 11ο αιώνα, έχει καθιερωθεί ο κοινός εορτασμός τους, σε ένδειξη μεγάλης ευγνωμοσύνης και προς αποφυγή φιλονικιών για το ποιός από τους τρεις πρέπει να τιμάται περισσότερο. Στην καθιέρωση αυτής της εορτής συνέβαλε καθοριστικά ο μητροπολίτης Ευχαϊτων Ιωάννης, λόγιος και ευλαβής κληρικός, ο οποίος και αξιώθηκε να δει σε όραμα και τους τρεις αγίους να τον βεβαιώνουν ότι μπροστά στο Θεό είναι ίσοι και συνεπώς η ίδια τιμή πρέπει να απονέμεται σ’ αυτούς και από τους πιστούς.
Η Ορθόδοξος Εκκλησία οφείλει πολλά στους τρεις αγίους Πατέρες. Πολλά, ωστόσο, οφείλει και η ελληνική παιδεία, αφού και οι τρεις Μεγάλοι Πατέρες και Διδάσκαλοι της Εκκλησίας υπήρξαν μεγάλοι επιστήμονες, σοφοί διδάσκαλοι, λάτρεις της ελληνικής γλώσσας και φιλοσοφίας, ιδρυτές σχολείων και χαλκέντεροι συγγραφείς.
Αυτή την οφειλή αναγνωρίζοντας το Εθνικό Πανεπιστήμιο Αθηνών καθιέρωσε την ημέρα μνήμης των τριών αγίων και ως γιορτή των ελληνικών γραμμάτων, τα οποία οι Βασίλειος, Γρηγόριος και Ιωάννης ανέδειξαν σε ζωντανό οικουμενικό θησαυρό, σε φως, εν αγίω Πνεύματι, που φωτίζει και αγιάζει ολόκληρη την ανθρωπότητα, συνδιάζοντας την ανθρώπινη σοφία με την θεογνωσία, δηλ. την φανέρωση στον κόσμο της πηγής της γνώσεως, δηλ. τον Θεάνθρωπο Ιησού Χριστό.
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου
============================================================================
Ακολουθεί ο επιμνημόσυνος λόγος:
Επιμνημόσυνος Λόγος
Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού
κ. Γιώργου Δημοσθένους
στον Καθεδρικό Ναό Αγίου Ιωάννη
για την Ημέρα των Γραμμάτων
Τετάρτη 30 Ιανουαρίου 2013, ώρα: 7.30 π.μ.
Καθεδρικός Ναός Αγίου Ιωάννη Λευκωσίας
Γιορτάζοντας σήμερα την Ημέρα των Γραμμάτων, τιμούμε και μνημονεύουμε τους Ιδρυτές, Ευεργέτες, Σχολικούς Εφόρους, Υπουργούς Παιδείας, Εκπαιδευτικούς και Σχολικούς Υπαλλήλους των Σχολείων Λευκωσίας. Μαζί τους, τιμούμε όλους όσοι υπηρέτησαν ή υπηρετούν καθημερινά την παιδεία αυτού του τόπου, με επίκεντρο την αγάπη για τα παιδιά και με μοναδικό στόχο την πρόοδο και την προκοπή τους.
Στρέφουμε τη σκέψη και τη μνήμη μας στους τρεις μεγάλους Ιεράρχες, τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο, το Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό και το Μέγα Βασίλειο, οι οποίοι τίμησαν και καταξίωσαν με τη ζωή και τη δράση τους τα ελληνικά γράμματα.
Η γιορτή τους είναι γιορτή της παιδείας και των γραμμάτων, γιορτή των δασκάλων και των μαθητών. Είναι γιορτή τόσο Σχολική όσο και Χριστιανική.
Κι αυτό δεν είναι κάτι που έγινε τυχαία. Οι Τρεις Ιεράρχες, οι «μελίρρυτοι ποταμοί της σοφίας», οι «φωστήρες της τρισηλίου θεότητας», όπως καθιερώθηκε να ονομάζονται, υπηρέτησαν με αφοσίωση τα ελληνικά γράμματα και ανέδειξαν όσο λίγοι την αξία της ελληνικής παιδείας.
Όντας οι ίδιοι βαθείς γνώστες της κλασικής φιλολογίας και της χριστιανικής πίστης, κατάφεραν να κάνουν τη σύζευξη της ελληνικής παιδείας με τη χριστιανική αρετή. Καταξίωσαν με το έργο και την προσφορά τους τα ελληνικά γράμματα και μας κληροδότησαν το διαιώνιο μήνυμα πως η μόρφωση λαμπρύνει και φωτίζει τον νουν, ποτίζει την ψυχή και διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες του ανθρώπου.
Ταυτόχρονα, διακήρυξαν πως η μόρφωση θα πρέπει να εφοδιάζει τους νέους με όλα τα αναγκαία πνευματικά εφόδια που θα τους βοηθήσουν να γίνουν αληθινοί άνθρωποι, χρήσιμοι κοινωνικοί εργάτες και θαρραλέοι μαχητές στον καθημερινό στίβο της ζωής. Μεγάλη ήταν επίσης και η κοινωνική προσφορά των Τριών Ιεραρχών, «των οποίων ο μεν βίος ήτο οδηγός της θεωρίας, η δε θεωρία επισφράγισις του βίου των».
Η αγάπη για τον συνάνθρωπο, ο αυτοσεβασμός και ο αλληλοσεβασμός, η αλληλεγγύη και η κοινωνική δικαιοσύνη, υπήρξαν βασικές αρχές τις οποίες υπηρέτησαν έμπρακτα οι Τρεις μεγάλοι Ιεράρχες. Οι αρχές αυτές και οι παιδαγωγικές τους υποθήκες είναι και για μας σήμερα βασικά και επίκαιρα μηνύματα, που μπορούν να αποτελούν ασφαλή πυξίδα και οδηγό για τους εκπαιδευτικούς και για όλους όσοι ασχολούνται με τα γράμματα και την εκπαίδευση των παιδιών και των νέων μας.
Ιδιαίτερα σήμερα, σε μία εποχή που οι νέοι αναζητούν το δρόμο τους σε μια περίπλοκη και διαρκώς μεταβαλλόμενη πραγματικότητα, οι βασικές αρχές ζωής και δράσης των Τριών Ιεραρχών μπορούν να τους προσφέρουν υγιή πρότυπα προς μίμηση, να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν με σθένος τις όποιες δυσκολίες και να τους γεμίσουν με την αισιοδοξία του ανθρώπου που διαθέτει ανοικτούς πνευματικούς ορίζοντες, ευγένεια ψυχής και κοινωνική αλληλεγγύη.
Κυρίες και Κύριοι,
Η μέρα των Ελληνικών Γραμμάτων προσφέρεται επίσης ως μια ευκαιρία απολογισμού αλλά και αυτοκριτικής όλων των μελών της κοινωνίας γι’ αυτά που έκαναν μέχρι σήμερα για την παιδεία του τόπου.
Σήμερα επιβεβαιώνεται περισσότερο από κάθε άλλη φορά αυτό που είχε τονίσει ο Γρηγόριος ο Θεολόγος στον επιτάφιο λόγο του προς τον Μεγάλο Βασίλειο, ότι «η παιδεία είναι το πρώτον αγαθόν, από τα αγαθά τα οποία έχομεν».
Μια θέση, την οποία συμμερίζονται σήμερα όλοι οι φορείς σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. Καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να ανακάμψει από τη βαθιά οικονομική και χρηματοπιστωτική κρίση, υπογραμμίζεται ο πολύ σημαντικός ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει η εκπαίδευση. Οι ίδιοι φορείς τονίζουν, παράλληλα, ότι για να μπορέσει η εκπαίδευση να επιτελέσει αυτό το ρόλο, απαιτούνται μεταρρυθμίσεις των εκπαιδευτικών συστημάτων, ώστε αυτά να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής.
Δυστυχώς, οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι για πολλά χρόνια δεν είχαν προωθηθεί οι μεταρρυθμίσεις που είχε ανάγκη η παιδεία μας, με αποτέλεσμα να μην ακολουθήσει τις ραγδαίες κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές εξελίξεις και η ποιότητα της εκπαίδευσής μας δε βρίσκεται στα επίπεδα που απαιτούν οι σύγχρονοι καιροί.
Η αναγκαιότητα ανανέωσης και εκσυγχρονισμού της παιδείας είχε βέβαια επισημανθεί συχνά στο παρελθόν από πολιτικούς και εκπαιδευτικούς φορείς, χωρίς όμως προωθούνται οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις, με αποτέλεσμα η παιδεία μας να χαρακτηρίζεται από στασιμότητα. Σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, που απαιτεί διαρκώς την προσαρμογή σε νέες ανάγκες και πιο σύνθετες απαιτήσεις, τα βασικά δομικά χαρακτηριστικά της παιδείας μας παρέμειναν αναλλοίωτα.
Τα τελευταία χρόνια βάλαμε σε τροχιά αλλαγών και μεταρρύθμισης ένα εκπαιδευτικό σύστημα που χαρακτηριζόταν διαχρονικά από την έλλειψη εκσυγχρονισμού του.
Με τις αλλαγές που προωθήσαμε και υλοποιήσαμε συστηματικά και μεθοδικά, θέσαμε τις βάσεις για την αναδιαμόρφωση, τον εξορθολογισμό και τον εκσυγχρονισμό της παιδείας μας, ώστε αυτή να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του πολίτη του 21ου αιώνα, να προετοιμάσει τους νέους μας, τους αυριανούς πολίτες του κόσμου της παγκοσμιοποίησης, της πληροφορίας, της διακίνησης ιδεών και εργασίας, και να τους εξοπλίσει με τα αναγκαία εφόδια ώστε να επιβιώσουν στο σκληρό και ανταγωνιστικό περιβάλλον της κοινωνίας της αγοράς και της εργασίας.
Διαβάστε όλη την ομιλία του κ. Υπουργού, εδώ...