Δείτε τους βραβευθέντες μαθητές
Την Παρασκευή, 16 Μαρτίου 2012 και ώρα 10.00’ π.μ., πραγματοποιήθηκε στο Μεγάλο Συνοδικό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου η Τελετή Βράβευσης των μαθητών, που διακρίθηκαν στο E’ Παγκύπριο Μαθητικό Διαγωνισμό.
Ως γνωστό, ο διαγωνισμός αυτός προκηρύχθηκε από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, και διεξήχθηκε σε όλα τα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης.
Θέμα του Διαγωνισμού, στον οποίο έλαβε μέρος μεγάλος αριθμός μαθητών, ήταν: «Νέοι και εξαρτήσεις. Η συμβολή της Εκκλησίας στην πρόληψη και αντιμετώπιση του προβλήματος».
Η βράβευση των μαθητών έγινε από την Α. Μ. τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ. κ. Χρυσόστομο και τον έντιμο Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού κ. Γιώργο Δημοσθένους στην παρουσία αξιωματούχων του Υπουργείου Παιδείας, των Διευθυντών των Σχολείων, γονέων και εκπαιδευτικών.
Η τελετή διανθίστηκε με εκκλησιαστικούς ύμνους από την εκκλησιαστική-βυζαντινή χορωδία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου «Αγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός» με χοράρχη τον π. Δημήτριο Δημοσθένους, καθώς επίσης και με παραδοσιακή μουσική παράσταση που έδωσε το Μουσικό Σχολείο Λευκωσίας.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με δεξίωση που παρέθεσε ο Μακαριώτατος προς τιμή των παρευρισκομένων.
Γραφείο Ενημερώσεως και Επικοινωνίας Εκκλησίας Κύπρου
16 Μαρτίου 2012.
********************************************************************
Προσφώνηση Μακαριvτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου
κ. κ. Χρυσοστόμου Β΄
κατά την τελετή λήξης
του Ε΄Παγκύπριου Μαθητικού Διαγωνισμού
Όπως είναι γνωστό στην εποχή μας οι κίνδυνοι που απειλούν τους νέους μας έχουν υπερβολικά αυξηθεί. Ένας απ’αυτούς είναι και ο εθισμός. Οι εξαρτήσεις δηλαδή από επιβλαβείς συνήθειες που σε ακραίες περιπτώσεις καθίστανται εμπόδια που παρεμβαίνουν στην απρόσκοπτη πορεία τους και γίνονται τροχοπέδη στην οικοδόμηση της προσωπικότητάς τους.
Στα αντικείμενα εθισμού περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τεχνολογικά αγαθά των οποίων η σωστή χρήση προάγει την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων, ενώ αντίθετα η παράχρηση οδηγεί σε ακρότητες επικίνδυνες και ζημιογόνες. Ανάμεσα, λοιπόν, σ’αυτά συγκαταλέγεται το διαδίκτυο και ο μέσω αυτού απέραντος ιστότοπος του κυβερνοχώρου, οι τηλεοπτικοί δέκτες με τα δορυφορικά κανάλια τους και τα ελκυστικά θεάματα που προσφέρουν, τα κινητά τηλέφωνα με τις πάμπολλες τεχνικές προδιαγραφές τους. Προπαντός όμως και κυρίως θα πρέπει να σημειώσω και τις εξαρτήσεις που δημιουργεί το τσιγάρο, το ποτό καθώς και κάθε είδους ναρκωτική ουσία.
Οι ραγδαίες κοινωνικές αλλαγές που έχουν επέλθει στον τόπο μας, η αύξηση του πληθυσμού στα μεγάλα αστικά κέντρα και η συνακόλουθη μοναξιά που βιώνει το νεαρό άτομο μέσα σ’αυτά, ο υπερακαταναλωτισμός, ο έντονος ανταγωνισμός, συνιστούν παράγοντες που πυροδοτούν το φαινόμενο. Παράλληλα ο πειραματισμός στη διάρκεια της εφηβείας, η περιέργεια, ο μιμητισμός, η άγνοια, η αντίδραση στον έλεγχο, η ανεξέλεγκτη προσβασιμότητα σε κάθε είδους πληροφορία, καθιστούν το άτομο ευαίσθητο και ευάλωτο στις εξαρτήσεις. Μερίδιο όμως ευθύνης γι’αυτές αναλαμβάνουν και οι γονείς, οι οποίοι για διάφορους λόγους δεν μπορούν να ασκήσουν αποτελεσματικό έλεγχο στα παιδιά τους ή δεν καταφέρνουν να δημιουργήσουν γέφυρες επικοινωνίας με αυτά. Τούτο βέβαια δεν απαλλάσει από ευθύνες και κάποια παιδιά που παρά την επιμελημένη αγωγή της οποίας τυγχάνουν, εναγκαλίζονται τις εξαρτήσεις και παραμένουν σ’αυτές.
Η Εκκλησία μέσα στη μακραίωνη πορεία της έθεσε ως σταθερή πυξίδα πλεύσης του πιστού ανθρώπου το λόγο του ευαγγελίου «Υμείς επ’ ελευθερία εκλήθητε». Θεωρεί επομένως ότι η καταξίωση της ελευθερίας είναι το μεγάλο στοίχημα που θα πρέπει ο άνθρωπος να κερδίζει, καθώς αναπτύσσεται ηλικιακά. Προς την κατεύθυνση αυτή κινούμενη προσφέρει, μέσα από τη δική της χριστοκεντρική αγωγή, κάθε είδους μέσο προς επιτυχία αυτού του στόχου. Σ’αυτό περιλαμβάνεται η τέλεση της Θείας Λειτουργίας, η Κατήχηση, ο θεσμός της πνευματικής πατρότητας που ασκείται μέσω της εξομολογήσεως, καθώς επίσης και η βίωση των υπολοίπων μυστηρίων, που αποτελούν το σταθερό έρεισμα πάνω στο οποίο οικοδομείται η καινή εν Χριστώ ζωή. Επιπρόσθετα επενδύει ελπίδες και στη μικρή κατ’ οίκον εκκλησία που είναι η οικογένεια, η στήριξη της οποίας επιδιώκεται μέσω διαφόρων εκδηλώσεων, όπως είναι οι συναντήσεις των Σχολών Γονέων που οργανώνουν τα γραφεία Εκκλησιαστικής Διακονίας των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας μας.
Βεβαίως σημαντικός εταίρος στην προσπάθεια αυτή είναι και η οργανωμένη εκπαίδευση, της οποίας ο ρόλος είναι όχι μόνο μορφωτικός αλλά και παιδευτικός. Αυτή μέσω των διαφόρων προγραμμάτων της υποβοηθεί τους νέους μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιούν τον κίνδυνο των εξαρτήσεων και να τον αποφεύγουν συνειδητά. Με την ευκαιρία αυτή απευθύνομαι στον Υπουργό Παιδείας και τον καλώ να μεριμνήσει ώστε να διατηρηθεί ο ανθρωπιστικός χαρακτήρας της παιδείας, η οποία θα διαμορφώσει το νέο άνθρωπο ως προσωπικότητα και θα τον προετοιμάσει σωστά ως μέλος της κοινωνίας, έτοιμο να προσφέρει αγαθές υπηρεσίες σ’αυτήν. Και ακόμη μέσω των διαφόρων μαθημάτων καθώς και των προγραμμάτων Αγωγής Υγείας να εμπλουτίσει την πληροφόρηση και να ενισχύσει τους μαθητές ώστε να αποφεύγουν κάθε είδους εθισμό.
Βέβαια το πρόβλημα πρέπει να απασχολήσει και την ευρύτερη κοινωνία. Η αντιμετώπισή του απαιτεί τη συστράτευση όλων. Και των εξειδικευμένων υπηρεσιών, και του οργανωμένων γονιών και του Σχολείου και της Εκκλησίας. Και μάλιστα η στάση έναντι των νέων που έχουν παγιδευτεί, επιβάλλει προσεγγίσεις που δεν πρέπει να περιορίζονται μόνο στην κατασταλτική πολιτική, αλλά να εξακτινώνονται στην έγκυρη γνώση, στη σοφή πρόληψη, στην έγκαιρη ευαισθητοποίηση.
Και τώρα αγαπητά μου παιδιά, στρέφομαι προς εσάς. Πρώτα για να σας συγχαρώ για τη διάκριση που πετύχατε στον Πέμπτο αυτό Παγκύπριο Μαθητικό Διαγωνισμό μέσω των εργασιών σας. Σας εύχομαι να κερδίζετε πάντα τέτοιες διακρίσεις. Παράλληλα απευθύνω εγκάρδιες ευχές σε όλα τα παιδιά που συνταξίδευσαν μαζί σας θέλοντας να δοκιμάσουν το όμορφο ταξίδι της ανακάλυψης της γνώσης μέσω του διαγωνισμού αυτού. Σας εύχομαι να είστε προσεκτικοί και νουνεχείς. Να αποφεύγετε τις σειρήνες των όποιων εξαρτήσεων. Να αποκτάτε αντιστάσεις. Να βάλετε στο λεξιλόγιό σας το «όχι», αρνούμενοι τις προκλήσεις που ισοπεδώνουν.
Περαίνοντας ευχαριστώ τον καθ’ύλην αρμόδιο Υπουργό για την εδώ παρουσία του καθώς επίσης και για τη συνεργασία του Υπουργείου του για τη διεκπεραίωση του Πέμπτου αυτού Παγκύπριου Μαθητικού Διαγωνισμού.
Ιερά Αρχιεπισκοπή
16 Μαρτίου 2012.
************************************
Χαιρετισμός
Υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού
κ. Γιώργου Δημοσθένους
Ο διαγωνισμός, που διοργανώνεται σε ετήσια βάση από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου, με την ενεργό συμπαράσταση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και ειδικά της Διεύθυνσης Μέσης Εκπαίδευσης, μετρά ήδη πέντε έτη ζωής και με καταγεγραμμένη την επιτυχία των στόχων του, έχει ήδη καταστεί θεσμός. Σε τέτοιους θεσμούς, ασφαλώς και όχι μόνο, εδράζεται η αγαστή συνεργασία, που ιστορικά μαρτυρείται και στον παρόντα χρόνο συνεχίζει να οικοδομείται, μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού με την Αρχιεπισκοπή Κύπρου και την Εκκλησία γενικότερα.
Η διοργάνωση εκδηλώσεων για τους μαθητές και τις μαθήτριες που έχουν στόχο να τους ευαισθητοποιήσουν ενάντια στις εξαρτησιογόνες ουσίες, είναι μια σημαντική δραστηριότητα, την οποία το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού χαιρετίζει και στηρίζει με κάθε δυνατό τρόπο.
Η αθρόα και συνεχώς αυξανόμενη συμμετοχή σχολικών μονάδων και μαθητών από το χώρο, τόσο της δημόσιας όσο και της ιδιωτικής εκπαίδευσης, στο διαγωνισμό, αποτελεί ασφαλή δείκτη της απήχησης της προσπάθειας και της επιθυμίας της Εκκλησίας της Κύπρου να συμβάλει στην αποτελεσματική αντιμετώπισή των προβλημάτων που ταλανίζουν τη νεολαία μας.
Ως Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού προχωρήσαμε στην εφαρμογή της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης ώστε να διαμορφώσουμε ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό το οποίο να σέβεται την απόλυτη αξιοπρέπεια των μαθητών/τριών και να παρέχει σε όλα τα παιδιά τη δυνατότητα επίτευξης όλων των στόχων της εκπαίδευσης, χωρίς εκπτώσεις στην ποσότητα και στην ποιότητα των μορφωτικών αγαθών. Στο σχολείο αυτό, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να διατυπώνουν προβλήματα και σε συνεργασία με τους συμμαθητές τους και τους εκπαιδευτικούς να αναζητούν και να βρίσκουν λύσεις. Ταυτόχρονα, με την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της συνεργασίας και της δημιουργικότητας, οι μαθητές θα μπορούν να αναπτύσσουν τέτοιους μηχανισμούς αυτοπροστασίας και ανάληψης ευθυνών και δράσεων έναντι σε προβληματικές καταστάσεις που είναι δυνατόν να καλεστούν να αντιμετωπίσουν παίρνοντας καθοριστικές για το μέλλον τους αποφάσεις.
Αγαπητές και αγαπητοί μαθήτριες και μαθητές,
Ο έπαινος και η επιβράβευση των μαθητών που μοχθούν στο στίβο της μάθησης και διακρίνονται, είναι καθήκον των μεγαλυτέρων, των οργανωμένων συνόλων και της πολιτείας και ασφαλώς αποτελεί, από παιδαγωγική καθαρά άποψη, καλή πρακτική και κίνητρο για εντονότερους αγώνες και σπουδαιότερες επιδόσεις. Ως Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, επομένως, απονέμουμε σ’ εσάς αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες, αλλά και στους γονείς σας που ποικιλότροπα σας στηρίζουν και στους εκπαιδευτικούς που ανέλαβαν το επίπονο έργο του συντονισμού και της καθοδήγησης της συμμετοχής σας στον παρόντα διαγωνισμό, θερμά συγχαρητήρια και δίκαιο έπαινο για την επιτυχία σας. Σας ευχόμαστε να αριστεύετε, τόσο στις σπουδές που θα ακολουθήσετε, όσο και σε κάθε στάδιο της σταδιοδρομίας και της ζωής σας.
Ευχαριστώ θερμά την Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου για την όλη πρωτοβουλία και τη διοργάνωση της σημερινής τελετής και συγχαίρω όλους τους μαθητές που πήραν μέρος στο διαγωνισμό και τους εκπαιδευτικούς, διευθυντές, επιθεωρητές και τη Διευθύντρια Μέσης Εκπαίδευσης για τη συμβολή τους στην αποτελεσματική διεξαγωγή και επιτυχή ολοκλήρωσή του.
Αναμένουμε την προκήρυξη του ΣΤ΄ διαγωνισμού, Μακαριώτατε, και ζητούμε τις πατρικές ευχές σας.