ΤΟΥ ΛΟΥΚΑ ΠΑΡΠΑ
Στις εκλογές του περασμένου Σαββάτου προσήλθε στις κάλπες μόνο το 28% των ψηφοφόρων της Κερύνειας και γι’ αυτό οι βουλευτές δεν έχουν το δίκαιο με το μέρος τους, όταν μιλούν για «επιθυμία του λαού». Αυτό υποστηρίζει ο Αρχιεπίσκοπος, ο οποίος εξάλλου δεν το κρύβει ότι οι αλλαγές στον «Καταστατικό Χάρτη της Αγιωτάτης Εκκλησίας της Κύπρου» -που εφαρμόζονται σε αυτές τις εκλογές για πρώτη φορά- έγιναν για να μην μπορούν να έχουν σημαντικό λόγο τα κόμματα σε αυτή τη διαδικασία και να μην μπορούν να εκλέγουν εκείνα τον μητροπολίτη ή τον αρχιεπίσκοπο που επιθυμούν.
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυστόστομος ο Β’ έχει συνηθίσει το ποίμνιό του να εκφράζει την άποψή του χωρίς μισόλογα και ανεξάρτητα από το εάν αυτή προκαλέσει αντιδράσεις. Έτσι έπραξε και μετά τις εκλογές του περασμένου Σαββάτου για τον κενωθέντα θρόνο της Μητρόπολης Κερύνειας. Εν ολίγοις, υποστήριξε ότι δεν θα ληφθεί υπόψη η σειρά με την οποία κατατάγηκαν οι τρεις κύριοι διεκδικητές του θρόνου. Αμέσως μετά ακολούθησαν δηλώσεις των τριών βουλευτών της Κερύνειας αλλά και της Ομάδας Στήριξης του Αρχιμανδρίτη Χρυσόστομου Κυκκώτη, με τις οποίες καλούσαν την Ιερά Σύνοδο να λάβει υπόψη την απόφαση του λαού, έτσι όπως αυτή εκφράστηκε από την ψηφοφορία.
Ο Αρχιεπίσκοπος, με χθεσινές δηλώσεις του στον «Φ», αποδίδει τις αντιδράσεις στο ότι δεν έχουν αντιληφθεί το πνεύμα του νέου καταστατικού της Εκκλησίας και υποστηρίζει ότι δεν ξεχωρίζει κανέναν από τους τρεις υποψηφίους. Απαντά επίσης στις φήμες που τον θέλουν να γνωρίζει από τώρα το όνομα του νέου μητροπολίτη Κερύνειας, λέγοντας ότι όχι μόνο αυτός, αλλά κανείς δεν ξέρει. Ωστόσο παραδέχεται ότι γνωρίζει τι θα ψηφίσουν τρεις - τέσσερις συνοδικοί του στενού του περιβάλλοντος.
Ιδιαίτερα ενοχλημένος πάντως εμφανίζεται ο Αρχιεπίσκοπος από την ανάμειξη των κομμάτων στις εκλογές και στα ίσα δηλώνει ότι δεν θέλει να έχουν λόγο στην ανάδειξη μητροπολίτη ή αρχιεπισκόπου, γι’ αυτό και άλλαξε το καταστατικό της Εκκλησίας.
Τα καταφέρατε πάλι, Μακαριότατε και με τις δηλώσεις σας προκαλέσατε τις αντιδράσεις, τόσο των πολιτών όσο και των κομμάτων, μέσω των τριών βουλευτών της Κερύνειας… - Λυπάμαι να παρατηρήσω ότι δεν έχουν αντιληφθεί το πνεύμα του νέου καταστατικού. Ο λόγος που αλλάξαμε τον τρόπο εκλογής, ήταν ακριβώς για να μην επιτρέπομεν, ιδιαίτερα σε μεγάλα κόμματα, να βγάζουν τον μητροπολίτη ή τον αρχιεπίσκοπο που επιθυμούν. Με το νέο καταστατικό, ο λαός προκρίνει κάποιους, από τους οποίους έρχεται η Ιερά Σύνοδος στη συνέχεια να επιλέξει τον ένα. Προκρίνει τρεις ο λαός και εμείς ως Ιερά Σύνοδος είμαστε υποχρεωμένοι να πάρουμε έναν εκ των τριών. Δεν μπορούμε να πάρουμε άλλον κληρικό, που πιθανόν να είναι της επιλογής μας, της αρεσκείας μας.
Σας δεσμεύει το νέο καταστατικό γι’ αυτό. -Ναι και φαίνεται ότι δεν το κατάλαβαν, γι’ αυτό ενδιαφέρθηκαν μόνο για τους τρεις. Ο λαός ψήφισε και άλλους, με δύο ψήφους, με πέντε, με δέκα, με εκατόν. Το 6% περίπου των ψηφοφόρων εψήφισαν άλλους. Ο λαός έχει το δικαίωμα να ψηφίσει όποιον θέλει και η Σύνοδος παίρνει τους τρεις πρώτους. Τώρα… Πήγε το 28% περίπου και εψήφισε. Θα είχαν δίκαιο οι κύριοι βουλευτές, εάν πήγαινε στις κάλπες πέραν του 50% των ψηφοφόρων, να μας πουν ότι η επιθυμία του λαού είναι αυτή. Αλλά ακριβώς η αλλαγή στο καταστατικό έγινε για να μην κοιτάζουμε ποια είναι η επιθυμία του λαού για τον ένα. Η επιθυμία του λαού εκφράζεται με το να ψηφίσουν εκείνον, που πιστεύουν ότι είναι ο καλύτερος και τον έναν τον εκλέγει η Σύνοδος, δεν θα τον εκλέξει ο λαός.
Υπήρξε και κάποιας μορφής «προεκλογική εκστρατεία» υπέρ υποψηφίων... -Έχω παρατηρήσει στη συγκεκριμένη εκλογή ότι κάποιος μητροπολίτης έβγαλε εγκύκλιο και παρακινούσε τους πιστούς να ψηφίσουν τον τάδε. Εάν ένας άλλος μητροπολίτης έβγαζε άλλη εγκύκλιο και καλούσε τον λαό να ψηφίσει άλλον, και άλλος μητροπολίτης να βγάλει άλλην εγκύκλιο, διότι οι Κερυνειώτες είναι διεσκορπισμένοι σε όλη την Κύπρο, θα γινόταν ένα μπάχαλο. Ακριβώς επειδή γνωρίζαμε όλα αυτά που εσυνέβαιναν παλαιότερα, και εν τη επιθυμία μας να νοικοκυρέψουμε την Εκκλησία μας και να μην επιτρέπουμε στα κόμματα να ανεβάζουν και να κατεβάζουν μητροπολίτες, αλλάξαμε ομόφωνα, και έχει σημασία αυτό, το άρθρο του καταστατικού. Οφείλουν οι πάντες να σέβονται το καταστατικό της Εκκλησίας. Πρώτα πρέπει να το σέβονται οι ιεράρχες και κατά δεύτερο λόγο ο λαός. Εμείς και εγώ προσωπικά θα μείνω πολύ προσκολλημένος εκεί εις το πνεύμα και στο γράμμα βέβαια των άρθρων του καταστατικού, που διέπουν την εκλογή μητροπολίτου. Δεν πρόκειται να αποστούμε από αυτήν τη γραμμή, γιατί θέλουμε να υπηρετήσουμε σωστά την Εκκλησία και κατ’ επέκταση τον λαό μας, διότι Εκκλησία είναι ο ίδιος ο λαός και δεν πρόκειται να αποστούμε αυτής της γραμμής. Ευχαριστούμε βέβαια τους κυρίους βουλευτάς για τη συμβουλή τους, αλλά τους καλούμε να μας αφήσουν ήσυχους να κάνουμε τη δουλειά μας.
Μακαριότατε, προσέξατε έντονη ανάμειξη των κομμάτων στις εκλογές, γι’ αυτό αναφερθήκατε σε μεταφορά ψηφοφόρων με λεωφορεία και σε λεφτά που ξοδεύτηκαν κατά την προεκλογική; -Υπήρξε. Μπορεί να ήταν σε ανεπαίσθητη κατάσταση, αλλά υπήρξε. Το νέο καταστατικό ακριβώς έβαζε οριοθέτηση, πλαίσια, στα οποία μπορεί να κινηθεί ο πιστός λαός που θα πάει ήσυχα, αθόρυβα, να ψηφίσει τον ποιμενάρχη του, τον εκλεκτό της καρδιάς του, όποιον θέλει ο καθένας. Γι’ αυτό εξάλλου δεν υπάρχουν υποψηφιότητες. Κακώς έλεγαν «είμαι υποψήφιος για τη μητρόπολη Κυρηνείας». Δεν ήταν υποψήφιος κανένας. Ο λαός θα αναδείξει υποψηφίους προς τη Σύνοδο, για να έρθει η Σύνοδος να ψηφίσει τον έναν εκ των τριών που προτείνει ο λαός.
Για την Τετάρτη (σ.σ. σήμερα) είναι προγραμματισμένη η σύγκληση της Ιεράς Συνόδου για επικύρωση των ονομάτων των τριών υποψηφίων. Η εκλογή του νέου μητροπολίτη πότε θα γίνει; -Εγώ θα εισηγηθώ την επόμενη μέρα (σ.σ. αύριο, Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2011). Εάν η Ιερά Σύνοδος το δεχθεί την Πέμπτη να γίνει η εκλογή, μάλλον την Πέμπτη θα έχουμε εκλογή. Θα είναι με μυστική ψηφοφορία που θα γίνει η εκλογή του νέου μητροπολίτη; Σίγουρα με μυστική. Το καταστατικό ομιλεί περί μυστικής ψηφοφορίας. Δεν έχει φανερή ψηφοφορία, όπως ήταν παλιά.
Προσωπικά αγωνιάτε για το αποτέλεσμα αυτής της μυστικής ψηφοφορίας; -Όχι, διότι και οι τρεις οι κληρικοί είναι καλοί. Δεν έχω προτίμηση.
Πάντως γνωρίζετε ότι κυκλοφορεί η φήμη ότι έχετε συγκεκριμένη προτίμηση. -Μπορεί να λέει ο καθένας ό,τι θέλει. Και οι τρεις είναι αγαπητοί φίλοι, γνωστοί, συνεργαζόμεθα μαζί τους, τους στέλνουμε στα διάφορα συνέδρια, υπηρετούν την Εκκλησία και είμαι ευχαριστημένος και με τους τρεις. Δεν εκαλέσαμε κάποιον να υπηρετήσει την Εκκλησία και μας αρνήθηκε. Και οι τρεις ήσαν πρόθυμοι, οσάκις τους εκαλούσε η Εκκλησία να παραστούν και να δώσουν τη μαρτυρία του ορθόδοξου κληρικού, με πολλή χαρά το έπρατταν άπαντες.
Νιώθετε δηλαδή περήφανος που υπάρχουν τέτοια άτομα στην Εκκλησία… -Ασφαλώς.
Παρατηρήσατε κάποια «φάουλ» που έγιναν από τους τρεις ή από τις Ομάδες Στήριξής τους κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου; -Μπήκα προσωπικά στα ΜΜΕ και τους είπα ότι δεν επιτρέπω να κάνουν εκπομπές και οι τρεις και να τους ρωτούν οι δημοσιογράφοι και να απαντούν, διότι άνθρωποι είναι και κάπου θα μπορούσαν να ξεφύγουν. Μπροστά μου είχα την εικόνα των αρχιεπισκοπικών εκλογών που είχαμε απογοητεύσει το λαό μας, τον είχαμε σκανδαλίσει και κάτι τέτοιο δεν θα ήθελα να ξανασυμβεί.
Ξέρετε από τώρα το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας που θα γίνει στην Ιερά Σύνοδο, για την εκλογή του ενός, του νέου Μητροπολίτη Κερύνειας; Το προβλέπετε; -Νομίζω δεν ξέρει κανένας τι θα συμβεί. Μπορεί να ξέρω για τρεις τέσσερις συνοδικούς που είναι στο στενό μου περιβάλλον τι θα ψηφίσουν, αλλά δεν ξέρω η Ιερά Σύνοδος τι θα ψηφίσει και ούτε κανένας άλλος ξέρει. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιος που ξέρει ότι θα εκλεγεί ο άλφα, ή ο βήτα ή ο γάμμα. Δεν ξέρει κανείς…
Για να είμαι ειλικρινής, όταν σας ρωτούσα υπολόγιζα ότι ξέρετε… -Όχι και αν πει κάποιος ότι ξέρει, δεν ξέρει. Σε διαβεβαιώ εγώ, δεν ξέρει κανένας.
Από την εφημερίδα "Ο Φιλελεύθερος". Τετάρτη, 23 Νοεμβρίου 2011.