Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου την Κυριακή, 24 Ιουλίου 2011, θα προστεί Αρχιερατικού Συλλειτούργου στον ιερό ναό Αγίου Νεκταρίου Λευκωσίας, συλλειτουργούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Καρπασίας κ. Χριστοφόρου.
Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος την Κυριακή, 24 Ιουλίου, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον ιερό ναό Αποστόλου Βαρνάβα Κοκκινοτριμιθιάς.
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,
22 Ιουλίου 2011.
*******************************************
“Και ιδών ο Ιησούς την πίστιν αυτών, είπε τω παραλυτικώ, Θάρσει, τέκνον αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου”.
Ύστερα από το θαύμα της θεραπείας των δαιμονιζομένων στα Γέργεσα, ο Κύριος επέστρεψε στην Καπερναούμ. Σ΄ ένα σπίτι στην πόλη αυτή στο οποίο εισήλθε, πλήθη λαού το κατέκλυσαν ασφυκτικά ώστε η είσοδος είχε κλείσει για όλους. Έφεραν τότε σ΄ Αυτόν ένα παράλυτο για να τον θεραπεύσει. Επειδή όμως ήταν αδύνατο να περάσουν μέσα από το συνωστισμένο πλήθος, όπως μας διηγείται άλλος Ευαγγελιστής, τον είχαν μεταφέρει τέσσερις άνθρωποι, οι οποίοι τον κατέβασαν από την στέγη του σπιτιού. Ο παράλυτος διέθετε μεγάλη πίστη αλλά τον διακατείχε ταυτόχρονα κι ένα αίσθημα φόβου και αγωνίας. Το πιο πιθανόν ήταν το αίσθημα αυτό να εμφώλευε μέσα του λόγω της αμαρτωλότητάς του την οποία φαίνεται ότι συναισθανόταν και πιθανόν να την έβλεπε σαν εμπόδιο για τη θεραπεία του.
Το άνοιγμα της αγάπης
Ο Παντογνώστης Κύριος, ο Οποίος γνωρίζει όλα όσα σκεφτόμαστε και μας απασχολούν, είδε τη ψυχική αυτή κατάσταση του παραλύτου και πριν του χαρίσει τη θεραπεία του, θέλησε να του δώσει θάρρος. Γι΄ αυτό και τον ακούμε να του λέει: “θάρσει, τέκνον”. Ιδιαίτερα η λέξη “τέκνον” δεν μπορεί να ήταν μια απλή φιλοφρόνηση, αλλά μια έκφραση πατρικής αγάπης και στοργής. Ο παραλυτικός που ένοιωσε μέσα του αυτή την αγάπη του Κυρίου ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο στην πίστη. Ο δε Κύριος “ιδών την πίστιν” του παραλυτικού αλλά και των τεσσάρων που τον συνόδευαν, προχώρησε πολύ πιο βαθειά όσον αφορά τη θεραπεία: Αφέωνταί σοι αι αμαρτίαι σου” . Ήταν ακριβώς τότε που συντελέστηκε το μεγάλο θαύμα, το οποίο όπως είδαμε δεν περιορίστηκε μόνο στη σωματική, αλλά επεκτάθηκε και στην ψυχική θεραπεία. Με αυτό τον τρόπο αποκαλύφθηκε και η εξουσία του Κυρίου που πρόβαλε ως ο αναμενόμενος Μεσσίας που είχε τη δύναμη να συγχωρεί ακόμα και τις αμαρτίες.
Το βάθος της θεραπείας
Αυτό βέβαια το γνώριζαν οι παρευρισκόμενοι γραμματείς και φαρισαίοι, τους οποίους κυριαρχούσε τόσο πολύ η πώρωση, ώστε δεν ήταν σε θέση να δουν την πραγματικότητα που εκτυλισσόταν μπροστά τους. Γι΄ αυτό και εξέφρασαν την κακία τους αμέσως: “ούτος βλασφημεί Τίς δύναται αφιέναι αμαρτίας, ειμή ο Θεός;” Η πλάνη τους πήγαζε από την αδυναμία τους να αναγνωρίσουν τη Θεότητα του Κυρίου μας. Ο Παντογνώστης Κύριος τους έλεγξε αυστηρά για τις πονηρές τους σκέψεις: “ίνα δε ειδήτε ότι εξουσίαν έχει ο υιός του ανθρώπου επί της γης αφιέναι αμαρτίας - τότε λέγει τω παραλυτικώ, εγερθείς άρόν σου την κλίνην και ύπαγε εις τον οίκόν σου.” Ο λόγος του Κυρίου έγινε αμέσως έργο: “και εγερθείς απήλθεν εις τον οίκον αυτού”. Ο όχλος είδε αμέσως το θαύμα και εδόξαζε τον Θεό.
Αγαπητοί αδελφοί, στα περιστατικά των ασθενών που ο Χριστός εθεράπευσε θαυματουργικά διαπιστώνουμε ότι λειτουργούσαν δύο βασικές προϋποθέσεις: αυτές ήταν η πίστη και η μετάνοια τις οποίες διέθετε ο ασθενής ή το περιβάλλον του, όπως στην περίπτωση των τεσσάρων εκείνων ανθρώπων που μετέφεραν τον παραλυτικό. Η πίστη φέρνει πάντοτε τον άνθρωπο σε επικοινωνία με τον Θεό και ανοίγει τον δρόμο για μια σωτήρια συνάντηση μαζί Του. Επίσης η μετάνοια είναι εκείνη η οποία προκαλεί το έλεος του Θεού και οδηγεί τον άνθρωπο στην επανεύρεση μιας πνευματικής διαύγειας. Με αυτές τις προϋποθέσεις το “Θάρσει, τέκνον” μπορεί να λειτουργεί και για μας σήμερα ως το πιο ελπιδοφόρο μήνυμα ζωής και το πιο συγκλονιστικό εγερτήριο σάλπισμα για τη συνείδησή μας, κυρίως όταν αυτή παρουσιάζεται να είναι πωρωμένη.
Χριστάκης Ευσταθίου (Θεολόγος)