Δείτε τα αποτελέσματα του Διαγωνισμού εδώ
Η Τελετή Βράβευσης του 4ου Παγκύπριου Διαγωνισμού πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2011, στο Μέγα Συνοδικό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου.
Η προκήρυξη του Διαγωνισμού έγινε από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και είχε ως θέμα: «“Ποτέ οι στέγες των ανθρώπων δεν ήταν τόσο κοντά και οι καρδιές τους τόσο μακριά”. Η έλλειψη επικοινωνίας, όπως την βιώνει ο σημερινός άνθρωπος, και ιδιαίτερα ο νέος, καθώς και τρόποι εξόδου απ’ αυτήν, μέσα από την καθημερινή πρακτική, αλλά και μέσα από τη ζωή και τη διδασκαλία της Εκκλησίας».
Η βράβευση των μαθητών έγινε από την Α.Μ. τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ.κ.Χρυσόστομο και τον έντιμο Υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού κ. Ανδρέα Δημητρίου.
Στην Τελετή Βράβευσης περέστησαν, επίσης, Επιθεωρητές της Μέσης Εκπαίδευσης, Διευθυντές σχολείων, εκπαιδευτικοί και γονείς.
Στον χαιρετισμό του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος, ανάμεσα σε άλλα, αναφέρθηκε στην δημιουργία του ανθρώπου ως κοινωνικού όντος, από τον εν Τριάδι Θεό, που είναι ικανό να επικοινωνεί με το Δημιουργό του, με τους όμοιούς του και με την κτίση, υπογραμμίζοντας ότι αυτό «το γνώρισμα, που προσιδιάζει στη φύση μας, φαίνεται, σε κάποιο βαθμό, να έχει ανατραπεί στην εποχή μας. Ο άνθρωπος έχει καταστεί, τις περισσότερες φορές, ένας απομονωμένος «καθείς», ο οποίος βλέπει τον εαυτό του να ενεργεί μοναχικά, μέσα σ\' ένα σύνολο εξίσου απομονωμένων συνανθρώπων του. Η κατάσταση αυτή χαρακτηρίζει εν πολλοίς και την οικογένεια, που είναι η μικρότερη δομική ομάδα της κοινωνίας. Οι λόγοι, που συντελούν στο φαινόμενο αυτό, είναι πολλοί. Η κατάργηση της συνήθειας του κοινού τραπεζιού, η επιβολή της τηλεόρασης και του διαδικτύου, η έλλειψη επικοινωνιακού λόγου, καταγράφονται μεταξύ των πρώτων. Κάποιες φορές, όμως, το μερίδιο ευθύνης για το πρόβλημα επιβαρύνει τους γονείς. Ο χρόνος τους αναλώνεται σχεδόν αποκλειστικά στην αναζήτηση πόρων ζωής. Λησμονούν ότι η επάρκεια υλικών αγαθών δεν είναι το μοναδικό ζητούμενο για την ευτυχία των παιδιών τους. ... Άλλοτε πάλιν το φαινόμενο προκαλείται από τους νέους. Θεωρούν ότι οι γονείς τους δεν είναι σε θέση να τους κατανοήσουν. Ότι δεν έχουν τη δυνατότητα να αφουγκραστούν τα όποια προβλήματά τους».
Για την υπέρβαση αυτής της κατάστασης ο Μακαριώτατος τόνισε την ανάγκη σύνδεσης του πιστού με την ενορία του, αφού με αυτόν τον τρόπο καλλιεργείται η επικοινωνία των μελών της τοπικής εκκλησίας μεταξύ τους και με τον εν Τριάδι Θεό. "O Θεός ως ύπαρξη είναι μοναδικός, αλλά δεν είναι μοναχικός", τόνισε ο Μακαριώτατος. Όπως "ο Θεός είναι κοινωνία τριών προσώπων, ομοούσια και αχώριστη, έτσι θα πρέπει και ο άνθρωπος να δημιουργεί μια κοινωνία σχέσεων με τους συνανθρώπους του", σημείωσε.
Ο Μακαριώτατος πρόσθεσε ότι πέραν του έργου της Εκκλησίας θα πρέπει και οι διάφοροι πολιτειακοί παράγοντες να μεριμνήσουν ακόμη περισσότερο για την οργάνωση υγιούς ψυχαγωγίας και επαρκούς επικοινωνίας των νέων του τόπου με την ίδρυση και λειτουργία Κέντρων Νεότητος και την ενασχόλησή τους με τον αθλητισμό και τον εθελοντισμό.
Αυτήν την προβληματική, της απομονώσεως των προσώπων στην εποχή μας, ανέφερε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος, είχε ως σκοπό να αναδείξει ο Διαγωνισμός της Αρχιεπισκοπής, του οποίου η επιτυχής διεξαγωγή οφείλεται στον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Απευθυνόμενος στα παιδιά, ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι το φετινό θέμα αγγίζει βαθύτατα τις ψυχές τους. «Διψάτε για κατανόηση, για φιλία, για επικοινωνία. ... Προσπαθήστε να ανοίξετε δρόμους στη ζοφάδα της μοναξιάς, που σας απειλεί, μέσα από αληθινές φιλίες, μέσα από υγιή ψυχαγωγία, μέσα από αμφίδρομη επικοινωνία», τους είπε και τους προέτρεψε να αγκαλιάσουν τους γονείς τους, και να μην λησμονούν ότι η Εκκλησία διαθέτει τον τρόπο να τους βοηθήσει, για να υπερβούν τα πεσιμιστικά αισθήματα απομονώσεως που μπορεί να έχουν.
Ο Έντιμος Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού κ. Ανδρέας Δημητρίου ανέφερε ότι βρισκόμαστε σε μια εποχή κατά την οποία βιώνουνουμε όλοι μας πάσης φύσεως αντιφάσεις. Από την μια πλευρά ο κάθε τόπος και λαός θέλει να διατηρεί την παράδοσή και την ταυτότητά του, και από την άλλη τα σύνορα έχουν πέσει σε όλους τους τόπους, ταξιδεύουμε πολύ γρήγορα και επικοινωνούμε, με οποιονδήποτε και σε οποιανδήποτε χώρα του κόσμου, με διάφορα σύγχρονα μέσα, όπως π.χ μέσω των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης. Ταυτόχρονα, όμως, «έχουμε δυσκολίες να επικοινωνήσουμε με τον μαθητή που είναι δίπλα μας. Χρειαζόμαστε σήμερα πολύ προχωρημένες ικανότητες για να σταδιοδρομήσουμε και για να πετύχουμε σε όλες αυτές τις δεξιότητες απαιτούνται πολλές θυσίες στο προσωπικό χρόνο και ψυχαγωγία», σημείωσε.
Πολύ συχνά λέγεται «ότι εσείς οι μαθητές έχετε χαλάσει. Εγώ δεν το υιοθετώ καθόλου. Στην πραγματικότητα είμαι πολύ συχνά στα σχολεία, και ξέρω πολύ καλά ότι οι μαθητές μας είναι πολύ ευαίσθητοι, προβληματισμένοι από το παρελθόν», ανέφερε ο Υπουργός Παιδείας. "Εχουν συνείδηση των προβλημάτων της εποχής και του τόπου πολύ περισσότερο. Οι εκρήξεις που παρατηρούνται, αμφιβάλλω αν είναι πιο συχνές από το παρελθόν, απλώς σήμερα πολλές από αυτές προβάλλονται πολύ περισσότερο", πρόσθεσε.
Ο κ. Υπουργός κάλεσε τους μαθητές να διαφυλάξουν την προσωπικότητά τους και να είναι αισιόδοξοι και να θέλουν να διακριθούν. «Θέλουμε τα όρια μας να μην είναι η Κύπρος, αλλά πολύ πέρα από την Κύπρο. Η Κύπρος είναι μέλος της ΕΕ, έχουμε χρέος εκεί να έχουμε μια δυναμική, εποικοδομητική παρουσία που να κερδίσει το σεβασμό των άλλων και θέλουμε στην επιδίωξη αυτής των προσωπικών στόχων, της αυτοπραγμάτωσης, να αισθάνεστε ως μέλη μιας πολύ σημαντικής ομάδας και να είστε αλληλέγγυοι σε όλους», τόνισε.
Ο κ. Αντρέας Δημητρίου συνεχάρη τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου για την πρωτοβουλία της προκήρυξης του διαγωνισμού, λέγοντας ότι το Υπουργείο Παιδείας ήταν πάντα ανοικτό για τέτοιες συνεργασίες ώστε τα παιδιά να μπορούν να πουν τις σκέψεις και ανησυχίες τους. «Και εμείς με προσοχή να ακούσουμε και να σκεφτούμε για αυτά», πρόσθεσε.
"Ο στόχος μας είναι ακριβώς αυτός", είπε στα παιδιά, "να σας δώσουμε τις γνώσεις και δεξιότητες, επιστημονικές, επαγγελματικές και τεχνικές, αλλά επίσης τη δυνατότητα ο καθένας να γνωρίζει τον εαυτό του, τις δυνατότητές του και να είναι προσανατολισμένος να λαμπρύνει τις φιλοδοξίες και την πατρίδα του σε όλον τον κόσμο, κατέληξε.
Στη συνέχεια επιδόθηκαν τα βραβεία στους μαθητές και μαθήτριες, των οποίων οι εργασίες διακρίθηκαν μετά από αξιολόγησή τους από επιτροπή ειδικών που καταρτίστηκε προς τούτο από το καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο. Στους μαθητές που πήραν τα πρώτα βραβεία στους τμηματικούς κύκλους: συγγραφής διηγήματος, σύνθεσης ποιήματος και εικαστικής δημιουργίας απονεμήθηκε το ποσό των χιλίων ευρώ και τιμητικό δίπλωμα στον καθένα. Στους μαθητές που πήραν το δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε τιμητικό δίπλωμα και σειρά τριών αναμνηστικών μεταλλίων του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ κοπής του 1974 και στα παιδιά που πήραν το τρίτο βραβείο απονεμήθηκε τιμητικό δίπλωμα και αργυρό μετάλλιο του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄. Βραβεύτηκαν συνολικά 50 περίπου παιδιά, από διάφορες σχολικές μονάδες, γυμνασίων και λυκείων, δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων.
Στον διαγωνισμό Διηγήματος τα πρώτα βραβεία απονεμήθηκαν στην Ιωάννα Χατζηπαντελή της Ιδιωτικής Ελληνικής Σχολής ΦΟΡΟΥΜ και στην Ιωάννα Βασιλείου του Λυκείου Αποστόλου Βαρνάβα. Τα δεύτερα βραβεία στον Θανάση Πουγκακιώτη και στην Μαρία Άντρια Πουγκακιώτη του Γυμνασίου Αγίου Θεοδώρου Πάφου, καθώς επίσης και στην Μαρία Αποστολίδου του Λυκείου Αποστόλου Μάρκου. Τα τρίτα βραβεία στον Αντώνη Σεργίου του Γυμνασίου Παραλιμνίου και στην Μαρία Ιωάννου της Αγγλικής Σχολής ΠΑΣΚΑΛ Λεμεσού. Επαινέθηκαν η Άννα Ευθυμίου του περιφερειακού Γυμνασίου Λειβαδιών και η Ευαγγελία Θεοχάρους του Λανιτείου Λυκείου Β’.
Στον διαγωνισμό Ποιήματος τα πρώτα βραβεία απονεμήθηκαν στην Μαρία Παναγιώτου του Γυμνασίου Ζακακίου και στην Χριστίνα Γιόκκα του Λυκείου Κουτσόφτα και Παναγίδη Παλαιομετόχου. Τα δεύτερα βραβεία στην Μαρία Παπαευσταθίου του Γυμνασίου Αποστόλου Ανδρέα Έμπας και στην Παναγιούλα Λάμπρου του Λυκείου Κύκκου Πάφου. Τα τρίτα βραβεία στην Παναγιώτα Μιχαήλ του περιφερειακού Γυμνασίου Ξυλοτύμπου και στην Ελυάνα Κονναρή του Λανιτείου Λυκείου Β’. Έπαινέθηκαν η Μαρία Μαυρίδου της Ιδιωτικής Ελληνικής Σχολής ΦΟΡΟΥΜ και η Μαρίνα Χατζηγιάννη του Λυκείου Αγίας Φυλάξεως.
Στον διαγωνισμό Φιλοτέχνησης Αφίσας τα πρώτα βραβεία απονεμήθηκαν στον Χρίστο Τσουφλα του λυκείου Παλλουριώτισσας, στη Μαρία Σάββα και στη Χριστιάνα Χατζηπαπά του λυκείου Αποστόλων Πέτρου και Παύλου Λεμεσού, καθώς επίσης στον Βασίλη Μαλακουνα του Γυμνασίου Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’ (Πλατύ) και στη Δέσποινα Νικολάου του Γυμνασίου Παραλιμνίου. Τα δεύτερα βραβεία στην Μαρίνα Ανδρέου του Παγκυπρίου Γυμνασίου και στην Αντιγόνη Χρυσοστόμου του Λυκείου Παλαιομετόχου, καθώς επίσης στην Φανουρία Χαραλάμπους και στον Ανδρέα Παύλου του Γυμνασίου Πολεμιδιών και στον Δημήτρη Κούσπου του Γυμνασίου Ειρήνης και Ελευθερίας Δερύνειας. Τα τρίτα βραβεία στην Μαρίνα Σταυρινίδη του Παγκυπρίου Γυμνασίου και σε ομάδα 14 παιδιών του Γυμνασίου Φανερωμένης Λάρνακας για τη συνεργατική εργασία τους.
Η Εκδήλωση διανθίστηκε με εκκλησιαστικούς ύμνους από την εκκλησιαστική-βυζαντινή χορωδία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου «Αγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός», καθώς επίσης και με παραδοσιακή μουσική, που έπαιξε το Μουσικό Σχολείο Λευκωσίας, και ολοκληρώθηκε με δεξίωση που παρέθεσε ο Μακαριώτατος προς τιμή των παρευρισκομένων.
Γραφείο Ενημερώσεως και Επικοινωνίας Εκκλησίας Κύπρου
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου
Παρασκευή, 18 Μαρτίου 2011